Schüsslerovy soli, únava, vyčerpání a nedostatek energie

5 .11. 2019

Schüssslerovy soli

Nacházíme se v „temnější“ polovině roku.  Světlo od konce srpna pomalu mizí. Začne se pozvolna vracet až na zimní slunovrat.  Příroda se ukládá ke spánku a regeneraci. Zbavuje se všeho, co by jí mohlo během zimního odpočinku a stažení se do sebe překážet. Má to vymakané. Nebude živit ani jeden lístek nebo větvičku navíc. Není od věci si z ní vzít aspoň trochu příklad.

Spousta lidí na tyhle změny reaguje už od začátku září. Do toho nám nedávno posunuli čas. Sice na „hezčí“ stranu, ale je to hodina. Hodina sem nebo tam hraje pro naše těla celkem zásadní roli.

Častým důsledkem je větší únava, vyčerpání a určitá „nenaloženost“.  Kratší dny, delší noci a nedostatek slunečního svitu tomu nijak nepřidá. Není ale hlavní příčinou. Tou jsme většinou my sami.

Jaká je vaše hladinka?

Dlouhodobá hladina vaší vitální energie. Udělejte si osobní inventuru. Jak jste na tom s energií posledních 5 let? Poslední rok? Měsíc? Týden a dnes? Hodně vám to napoví.

Vzpomeňte si, kdy a kolikrát do roka jste ráno vyskakovali z postele minimálně se ¾ energie, kterou jste měli, když vám bylo 10-12, byly prázdniny a těšily jste se s dětským nadšením na každý další den. Kdo nenajde aspoň 4 dny v roce, půjde se rovnou rovnou  … zamyslet. Jak to chce mít dál? Je to hladina energie, se kterou chcete po zbytek života pokračovat? Připomenu, že s postupujícím věkem nebude líp (naopak).

MUSÍTE všechno zvládnout a vydržet. Vážně?

Jako dospělí jsme se naučili z nepochopitelného důvodu fungovat i s naprosto minimálním množstvím energie. Prostě jsme si „zvykli“.  Tělo ne. Vysílá spoustu signálů, že se mu to nelíbí. Ignorujeme je, dokud to jde. Napadlo vás u vašeho auta přelepovat červeně svítící kontrolky? Nebo dělat, že nesvítí? Když je vám úplně jasné, že s autem není něco v pořádku?  S tělem to většina z nás dělá bez mrknutí oka.

Dokud se tělo ráno vyhrabe z postele a zvládne se nějak nahodit (kafe, cigára, analgetika, antidepresiva, benzodiazepiny a další návykové látky, které nikdo, kdo čte právě článek, nezná, natož aby je používal) do modu fungování, je naší optikou stále vše ok.

Tělo vás zastaví. Nic, co chcete zažít

No …, není. Naše tělesná schránka v takových případech už minimálně rok dva hlásí , že takhle fakt ne. My si jako správní hodní kluci a holky zacpem uši, vstanem a jdem makat. A pak se „najednou“ a „z ničeho nic“ poskládáme. Nemůžem nic. Vlastně my ne. My bychom ještě určitě mohli (aspoň 2 dny, týden). Ale naše „blbé“ tělo ne.

Z ničeho nic je u mě v praxi top „oblíbená“ hláška. Když klienti líčí, jak se jim z ničeho nic stalo to a to, válím se vnitřně smíchy (při vší úctě k nim). Z ničeho nic vás štípne vosa. Nebo si zlomíte při nešikovném šlápnutí nohu. Zapomeňte, že vyčerpání, vyhoření a skládání se dějí „z ničeho nic“. Chystají se minimálně rok dva zpátky. Tělo je hlásilo s dostatečným předstihem. Opakovaně. Kdo nechce slyšet, „z ničeho nic“ se složí.

Mám za sebou mnoho let zpátky hustý syndrom vyhoření. Proto i lidsky obrovské pochopení (jinak bych jako první musela přizabít sebe) pro všechny, na které jemné náznaky nefungují. Ani hrubší. Jsme slepí a hluší. Neproberem se, dokud neryjem držkou aspoň 10m pod dnem. Pak už se většina naštěstí probere. Málokdo je tak „to“, aby sahal na horkou plotýnku po 2. Nebo po 3.

Jestli máte potřebu rýt opakovaně, doporučuji vyhledat odborníka. Pomůže vám rozklíčovat a zpracovat, co je za vaším workoholismem, potřebou zvládnout a vydržet vše bez ohledu na limity vašeho těla a sebepoškozovat se. Dlouhodobé odpírání spánku, workoholismus atd. jsou formy sebepoškozování a závislosti.

I když nevypadají tak nehezky jako narkomanie nebo řezání do sebe.  Jinak se jednoho dne zničíte úplně. V lepším případě skončíte v ID. V horším máme na Praze 8 moc pěkný ústav (PLB).  Hřbitovy jsou taky plné nepostradatelných workoholiků.

Než se pustíme do solí, přidám pár léty a praxí prověřených plošně fungujících a hlavně superlevných protiúnavových tipů.

Lidé, spěte! (nebo jak to říkal J.F.?)

Všem, kteří už se tetelí, že si lupnou soli, aby mohli dál do 3 do noci  čučet  do mobilu a všechno bude fajn, připomenu, že jedním z našich nej regeneračních nástrojů je kvalitní spánek. Ne Schüsslerovy soli – léčivo. Nebudu se rozepisovat o škodlivosti modrého světla, chození spát a vstávat v určitou dobu, nutnosti spaní v úplné tmě a dalších věcech.  Článek není primárně o spánku.

Na druhou stranu, čím víc si kolem toho ošetříte, tím lépe a kvalitněji budete spát a regenerovat. Zájemcům o téma doporučím mé dvě oblíbené knížky Spánek je umění a Proč spíme. Je v nich všechno, co potřebujete vědět. První je za mě víc praktická (orientovaná na praxi), druhá víc vědecká (většině prospěje vědět, co se děje v těle, když pravidelně šulíte spánek atd.). Obě jsou skvělé a výborně se doplňují.

Český top odborník na řešení modrého světla a optimálního světelného vyladění v prostoru a vše související je Hynek Medřický. „Ordinuje“ i ve FB skupině Proč spíme – odhalte sílu spánku a snění (skupina hodně souvisí s 2 jmenovanou knížkou Proč spíme)

Píšu to i proto, že „biohackerů“ a různých podobných (nemůžu hned najít vhodný termín a asi je to tak lepší)  už máme minimálně půl republiky. Většina jsou nijak nepřekvapivě kromě všeho ostatního i „odborníci“ na modré světlo = přečetli si jeden Hynkův článek. To je zřejmě opravňuje k udílení „odborných“ rad, někdy i placených. Proč chodit ke kováříčkovskému nedochůdčeti, když můžete ke kováři.

Spánek proti stresu a pro nadledvinky

Pár základních pravidel z celostní a funkční medicíny. Nadledvinky regenerují mezi 22-2h zimního času. Od 2h dál už ani ťuk. Párový orgán, který hodně souvisí se stresem. 90% populace je má dnes díky tomu, že s ním neumí moc zacházet, vyžudlané až na dřeň.

Kromě toho jsou součástí celého endokrinního systému. Nerovnováha v nich se promítá postupně i do dalších hormonálních žláz. Se všemi následky. Spánek ve 22h není pro důchodce. V tu dobu se chodí do postele kvůli zlepšení formy nadledvinek a celkovému snížení stresu.

Spánek pro Játra, Žlučník a váš svatý klid

TČM doporučuje zalehnout nejpozději do 23h zimního času. Od 23 do 1h běží orgánové hodiny Žlučníku. Hned po nich do 1 do 3h orgánové hodiny Jater. Oba orgány s velmi silnou a aktivní energií, která podporuje všechno jiné, než usínání, uvolnění a relaxaci. Souvisí mj. se vztekem, hněvem, agresí. Taky s tím, jak s nimi nakládáme v praxi.

Přes Játra prochází veškerý stres. I emoce, ke kterým by se spousta z nás raději nehlásila.  Jste často přinasraní, podráždnění, vzteklí a všichni vám jdou na nervy? Mrkněte na pravidelný čas odchodu do postele. Potvrzuje to i klasická medicína. Aniž by tušila TČM souvislosti. Většina žlučníkářů a játrařů se spolehlivě budí mezi 24 a 3h. Hodně lidí s nespavostí přísahá, že do 23 usnou v pohodě. Jakmile přetáhnout,  nezaberou hodinu, dvě i déle. Regenerace a spánek z takové noci stojí za starou bačkoru.

Kdo se chce kvalitně vyspat a zregenerovat, chodí spát ideálně mezi 22-23h nejpozději. Jestli už teď víte, že „tak brzo“ neusnete, zkoušejte. Dejte tomu aspoň měsíc. Sedne si to.

Spánek pro instantní dobití energie a podporu Ledvin

Jestli je únava váš denní parťák, využívejte tuhle formu spánku (v orgánových hodinách Ledvin), kdykoli to půjde. Ledviny běží 17-19h zimního času. V tu dobu si dejte 2h šlofíka. V 17h zalehněte, budíka na 19h. Pak ještě můžete vstát a pokračovat v rozdělaných činnostech. Nebo ne. Obojí je v pořádku. Je to individuální a chce to otestovat.

Hodně lidí překvapí, že v 17h obvykle bleskově usnou. Ještě víc, jak jsou po probuzení v 19h svěží a plní energie. Spánek v téhle 2hodinovce hodně posiluje Ledviny. Z pohledu TČM alfa a omega naší vitální energie. Využívejte tohodle šlofíka co nejčatěji. Předávkování vyloučeno.

Čchikung (Neigong, Qigong)

A další energetická cvičení. Taiji nevyjímaje. Kdo cvičí pravidelně ( = aspoň 1x denně) s kvalitním  lektorem podle smysluplného systému a nemá vážnější nebo chronické zdravotní potíže, do určitého věku nebude pravděpodobně Schüsslerovy soli potřebovat.

Energetická cvičení jsou kromě všech dalších bonusů i vynikající „benzínkou“. Zacvičíte, dotankujete vitální energii do rezerv + na aktuální den a hotovo. Snadnější to být nemůže. Seznam mých  osvědčených lektorů připíchnu na FB pod článek.

Sůl první volby na únavu a vyčerpání

Při fyzické a psychické únavě sáhněte první po soli č. 5 Kalium phoshoricum D6.  Běžné dávkování u únav je 15-20tb/den. Můžete zkusit i 10tb. Při dnešních „standardních“ mainstremových vyčerpáních je to spíš málo. Když neucítíte do 1-2 týdnů výraznější změnu, zvyšte aspoň na 15tb. Užívejte minimálně 2-3 měsíce. Ať má tělo čas a prostor doplnit deficity. Po 3 měsících uvidíte sami.

Možná zjistíte, že to pro teď stačilo. Jestli ne, pokračujte v užívání. Když je to nutné, můžete sůl č.5 užívat libovolně dlouho. Jestli ji užíváte rok dva v kuse a po vysazení jste po nějaké době stále unavení, je nejvyšší čas zamyslet se nad svým životním stylem, stravou a dalšími věcmi. Někde máte díru/y, kterou vám energie utíká. Je potřeba ji najít a dát do pořádku. Soli nejsou určené k celoživotnímu ani několikaletému užívání.  Je vždy jednodušší, efektivnější a levnější řešit příčiny.

Jste na cestě k syndromu vyhoření?

Jsou borci i borky, kteří potřebují i 50tb soli č. 5/den. Nakálím si  s radostí do vlastního hnízda, patřila jsem tam taky. Byla jsem vůbec specialistka na strategie všeho druhu, jak se totálně vyšťavit a odrovnat. Teď potřebuji takovou dávku jen výjimečně a jednorázově – 1 den jako zdvižený prst funguje spolehlivě.

Ve chvíli, kdy potřebujete užívat 40-50tb soli č.5/den týden nebo déle, jste na cestě do průšvihu. Chronická únava, syndrom vyhoření a kompletní fyzické a psychické zhroucení možná brzy budou vaše téma.

V takovém případě je u solí na místě biochemická diagnostika z obličeje. Aby se paralelně doplnilo co nejvíc deficitů. Samotná sůl č. 5 ani posilující směs nebudou stačit. Něco udělají. Dlouhodobě nemají šanci vaši křehkou hladinu energie udržet. Kromě solí bude velmi pravděpodobně potřeba udělat plno dalších věcí. Spánek, energetická cvičení a ještě další kroky. Z praxe o tom bohužel „něco málo“ vím.

Co když sůl č. 5 „nestačí“? U únav udělá něco vždy. Je ale možné, že vaše únava má (i) jiné příčiny. Pak jsou na místě další soli.

Nedostatek kyslíku, pohybu a oxidativní stres

Další časté důvody pro únavu. Máte přes den obecně málo kyslíku (klimatizované prostory bez možnosti otevřít okno, nebo si pravidelně nevětráte)? Jste přes týden vč. víkendů málo venku na vzduchu? Jediný váš „sport“ a pohyb je přesun do garáže k autu, v práci z auta do výtahu a večer reverzibilně to samé?

Potřebujete se během dne často dopovat kávou, abyste fungovali a/nebo aby vám to myslelo? Z různých důvodů (mnoho stresu, nevhodná strava, moc sportu, žádný sport atd. atd.) produkuje vaše tělo oxidativní stres jak na běžícím pásu? Špatně se soustředíte a víc zapomínáte?

Vaše tělo pravděpodobně trpí nedostatečným okysličením a/nebo přemírou oxidativního stresu. Použijte sůl č. 3 Ferrum phoshoricum D12. Zlepšuje okysličení, koncentraci a paměť. Skvělá pro řidiče i všechny, co se musí učit (byla opakovaně zmíněná ve směsích na koncentraci a podporu učení). Výborný antioxidant. Spolehlivě odbourává únavu z výše uvedených příčin.

Dávkování minimálně 10tb. Počítejte spíš s 15, někdo i 20ti/den. Je třeba otestovat. Užívejte opět minimálně 2-3 měsíce. Po vysazení uvidíte. Paralelně byste měli max. snížit nebo úplně vysadit kávu (kofein). Pokud ji stále potřebujete, abyste se nakopli, pokračujte v užívání a přidejte i sůl č. 7 (viz odstavec Hořčík).  Sůl č. 3 je možné užívat libovolně dlouho podle potřeby (u roku dvou platí to samé, co u soli č. 5 -> hledat příčiny)

Kdo dnes nemá deficit hořčíku?

Opačný dotaz by přinesl minimálně 90% kladných odpovědí. Dlouhodobý stres a z něho vznikající napětí je evergreen. Napětí zpětně zhoršuje naši schopnost stres zvládat. Snižuje odolnost nervového systému. „Moc fajn“ začarovaný kruh. Udržet napětí stojí naše tělo velké množství energie a tím i minerálů. Hořčík ve stresu a napětí dostává na frak nejvíc.

Udržet v těle určitou hladinu napětí stojí energii. Ta vám pak spolehlivě chybí jinde. Jestli je to váš případ, pořiďte si sůl č. 7 Magnesium phosphoricum D6.  Dávkování běžně 15-20-25 i 30tb/den. Buď rozpustit 1tb po druhé postupně v puse, nebo ve formě tzv horké sedmičky/sedmy (odstavec Neklid, nervozita, hyperaktivita, návod na HS kurzívou). Dále jen HS.

Ve formě HS se hořčík vstřebává nejrychleji. Je to možnost, jak ráno začít den (hodně lidí si ji oblíbilo místo kafe). I jak ho večer uzavřít. Skvělý šláftruňk, který uvolní vaše tělo a nachystá ho na spánek (sůl č. 7 nijak nepřekvapivě nechybí v žádné směsi na nespavost). HS si můžete dát i kdykoli během dne. Vyzkoušejte. Většinu hodně nadchla.

Deficit hořčíku napříč populací je dlouhodobě obrovský. U spousty lidí nemusí jen sůl č.7 na doplnění stačit. Paralelně přidejte i trandermálními formy (vstřebávání Mg přes kůži). Jsou velmi efektivní. Pravidelné koupele v epsomské soli a hořčíkový olej. Obojí kromě doplnění Mg i skvěle urychluje regeneraci. Ocení to i sportovci.

Sůl č.7 a aspoň jedna transdermální aplikace je pro většinu dostačující. Když není, je na místě přidat další orální doplněk. Sama moc ráda doporučuji univerzální ReMag, který je už konečně k dostání i v ČR (doporučuji balení 480ml, existuje i menší).

Další možností jsou dobře vstřebatelné formy Mg jako trenonát, citrát, malát apod. U těch vybírejte cíleně podle toho, co dalšího kromě únavy řešíte. Ještě připomenu, že kvalitní a dobře vstřebatelné formy Mg (s výjimkou Schüsslerových solí – léčiva) nekoupíte v české lékárně. Kupují se na iHerbu a podobných zahraničních serverech.

Nedostatek tekutin

Častá příčina únav, na kterou se zapomíná. Lidi málo pijou (filtrovanou kohoutkovou vodu). Než popadne někoho potřeba psát pod článek, že filtrování je blbost a vyhazování peněz, protože kvalita kohoutkovky v ČR … , přečtěte si prosím tenhle článek (odemkla jsem ho). Jsem ráda, že se k tématu „kvalita“ kohoutkové vody v ČR už vyjadřují i odborníci.

Na únavu z nedostatku tekutin je logicky rozumné navýšit jejich množství :-). A přidat sůl č. 8 Natrium chloratum D6. Odpovídá hlavně za hospodaření těla s tekutinami (vč. hydratace), termoregulaci, krevní tlak. Je to sůl první volby na podporu a posílení Ledvin. Oklikou jsme zase zpět u TČM a Ledvin jako našeho hlavního zdroje energie.

Dávkování 10-15tb/den. Někteří výtečníci potřebují i 20tb. K tomu hodně pít. Fitrovanou vodu. Fígl se solí č. 8, který se mnohokrát osvědčil u těch, kdo zápasí s pitným režimem (ale třeba i starých lidí, kteří jsou pak zbytečně dehydratovaní, protože do sebe nejsou schopní vodu dostat). Do každé sklenice vody přidejte 2-3tb soli č. 8. Rozpustí se a na dně zůstane skoro neviditelný poprašek nosiče (obvykle laktoza).

Nemíchat, vypít. Až budete skoro u dna, stačí sklenicí lehce zakroužit, Vypít s laktozou (je to pidimnožství). Takto upravená voda tělo mnohem lépe hydratuje. Pro lidi, kteří si stěžují, že nemůžou pít samotnou vodu, protože po ní mají např. těžký žaludek, je v téhle formě výborně „stravitelná“. Jako první bych zkontrolovala, zda filtrují. Nefiltrovaná voda může býut individuálně těžká do žaludku.

Připomenu (pro všechny, kteří chtějí užívat soli), že paralelně k jejich užívání potřebuje tělo hodně tekutin. Aby mohlo detoxikovat, stavět, obnovovat, opravovat, regenerovat atd. Voda je pro soli nosné medium. Bez dostatečného pitného režimu (to není 1l vody a 3-5 kafí denně) se do solí nepouštějte. Bude vám zle a budete nadávat na debilní metodu. Místo abyste nadávali na váš debilní pitný řežim. Soli jsou v tom v tomhle případě nevinně. Nejdřív srovnat pitný režim a pak teprv nasadit soli.

Všechny výše uvedené soli mezi sebou lze libovolně kombinovat. Když např. zjistíte, že vaše téma je fyzická a psychická únava a s denním přísunem kyslíku to taky není žádná sláva, nasaďte soli č. 3 a 5. Dost z vás možná zjistí, že je potřebujete všechny. Pak je na místě posilující směs.

Posilující směs (power směs)

Kdo čte pravidelně mé články o solích, na posilující směs  (Schüsslerovy soli, odstavec 13) už narazil. Výborná univerzálka na únavu, posílení imunity, zlepšení okysličení, paměti, koncentrace, podporu a posílení Ledvin. Každá z výše uvedených solí č. 3, 5 a 8 je nijak nepřekvapivě její součástí.

Kromě č. 7. V rámci práce s únavou ale nedostatek hořčíku přehlížet nelze. Jestli vám s únavou hodně hoří koudel víte kde, nasaďte rovnou posilující směs. K ní ideálně 2 HS denně. Množství HS/den je třeba vyzkoušet. Někdo bude potřebovat i 3. V hodně stresových dnech i víc. Předávkovat se nelze.

Užijte si letošní podzim – jaro plní vitální energie. Věřím, že výše uvedené tipy vám s tím pomůžou.

< Zpět na blog