Když je vedro k padnutí (I. díl)

7 .8. 2018

teploměr v horku

Co dělat, když je vedro k padnutí? To, které nás pronásledovalo poslední dny a týdny, a podle meteorologů si ho do konce prázdnin ještě užijeme. Ideálně nedělat nic. Nepřehánět to s mentální ani fyzickou aktivitou.

Naplánovat hory, prohlídku ledových jeskyní, pobyt v poláriu. Odjet lyžovat na ledovec, válet se u slané nebo sladké vody, která má na břehu stín. Jasně, hraběcí rady, které nikdo, kdo se právě smaží v horku velkoměsta, příliš neocení.

Takže co s tím? Jak se v době, kdy je v Čechách větší teplo než ve Středomoří, nekoupat 24h denně ve vlastním potu a neupéct zaživa?

Pitný režim

Určitě jste to slyšeli 100x, ale opakovaní je matka však víte koho. Nejlepší na pití je neperlivá voda, ideálně kohoutková. Balené vody jsou a) neekologické (zbytečný odpad), za b) jejich kvalita a chuť je u některých značek s ? a za c) bůhví, co s nimi výrobci všechno dělají, než k nám doputují (ozařování atd.).

Před „voda z kohoutku“ bych ještě doplnila velkým písmem FILTROVANÁ. Proč? Když ji nebudete filtrovat vy, budou to za vás muset dělat vaše ledviny a játra a nebudou vás za to mít ani trochu rádi. Nenuťte je pracovat přesčas, u většiny mají i bez toho práce jak na kostele.

Čím filtrovat?

O různých filtračních systémech a jejich výhodách a nevýhodách, by se dalo napsat několik článků. Existují zařízení za desítky tisíc, která se montují přímo na vodovod. Taky jednoduché filtrační konvice, z nichž ty nejkvalitnější často zvládnou hodně podobnou práci. Při výběru se řiďte zdravým selským rozumem. 

Počítejte, že výrobci vám vysvětlí, že právě jejich zařízení je nejlepší, nejúžasnější a umí přefiltrovat všechno od chloru až po vaši tchýni. Navíc skoro zdarma. Kromě kladů se zajímejte i o zápory. Zkušenosti dlouholetých uživatelů z masa a kostí (kapitola Co vám prodejce neřekne) hledejte na netu.

Než se rozmyslíte (nebo pokud pro vás napevno namontované zařízení není teď z jakéhokoli důvodu to pravé ořechové), naprosto vám postačí kvalitní filtrační konvice. Možná nakonec zjistíte, že je to nejoptimálnější řešení. Nerada píšu o konkrétních značkách, ale na konvici začínající na B. rovnou zapomeňte. Je to takové trabantí nedochůdče mezi mercedesy.

Co umí kvalitní filtrační konvice

Má několikastupňovou filtraci (méně než 5+ nebrat), umí odfiltrovat chlor, pesticidy, bakterie, těžké kovy a další nečistoty. Eliminuje vznik vodního kamene a zvyšuje pH vody. Nádoba ideálně skleněná, u plastu chtějte BPA free. Pokud umí i něco navíc, např. zvyšuje ORP vody (její antioxidační vlastnosti), nebo v ní zachovává pro tělo důležité minerály, jásejte a kupujte. Vyhráli jste Jackpot.

V neposlední řadě má filtrovaná voda výrazně lepší chuť. Rozdíl poznáte okamžitě. Taky pak budete u každé nefitrované kohoutkovky frfňat, že je hnusná. Filtrovaná voda není jen k pití. Naučte se ji používat na vaření a na namáčení potravin (ořechy, semínka atd.).

Na druhou stranu není dobré produkty na úpravu vody přeceňovat. Myslíte, že karafa od nejmenovaného japonského badatele v oblasti vody, která umí vodu energeticky zharmonizovat, z ní zároveň odstraní chlor a těžké kovy?  Neodstraní.

Kolik vypít?

Záleží na vaší kondici, konstituci, váze, věku, pohlaví, fyzické aktivitě. Teď v létě by to mělo být u dospělých být cca. 2-2,5-3l. Kdo má dlouhodobě v pořádku pitný režim, nepotřebuje přesná čísla. Obvykle pocitově ví, kolik jeho tělo potřebuje tekutin a kdy přidat/ubrat.

Dost lidí ale pije v dnešní době málo. Pak je třeba se řídit alespoň touhle orientační hodnotou. Nezapomeňte ke každé kávičce minimálně 250-300ml F. vody navíc. (káva dehydratuje). V dnešních extrémně horkých dnech spousta lidí potvrzuje, že ke svému standardnímu pitnému režimu přidávají automaticky i 1l vody navíc.

Teplota nápojů

Pro optimální hydrataci a udržení stálého zdraví by měly mít tekutiny minimálně pokojovou teplotu. Teplejší nebo teplé jsou samozřejmě v pořádku. Kdo jede v čínské medicíně, ví, že i v létě by se mělo ideálně pít teplé.

I když je prvním subjektivním dojmem pocit ochlazení, doporučuji vyhýbat se pití z chladničky a přidávání ledu do nápojů. Jejich pravidelná konzumace ochlazuje vnitřní orgány, bere jim energii, a (jakkoli se to někomu zdá paradoxní) blokuje v těle horko, které se snaží dostat na povrch. Ve vedrech medvědí služba.

Co pít kromě vody a s čím to nepřehánět

Voda s vodou furt dokola časem omrzí. Přidejte do ní pár kapek šťávy z ovoce (citron, limeta, pomeranč, atd.), pokud máte ovoce v bio kvalitě, přihoďte do vody pár nakrájených plátků. Skvěle funguje i nakrájená bio okurka.

  1. sypané čaje – volte hlavně zelené a bylinkové (termicky ochlazuje většina zelených, z bylin hlavně máta), jinak vybírejte podle chuti a preferencí. Doporučuji snížít koncentraci, vyzkoušejte, jak to chutná, když použijete dávku určenou na šálek do 500ml nebo většího množství vody. Bomba osvěžovadlo (nejen) pro letní dny je japonská matcha, dá se pít samotný, s citronem, míchat s obilnými mléky atd. Oblíbenec můj a mých klientů se prodává v e-shopu s poetickým názvem čajový vůz. Mají tam na českém trhu bezkonkurenčně nejvýhodnější nabídkou matchy v bio kvalitě 3+1 zdarma. „Varuji“ předem, nákupy jsou nebezpečně návykové, jakmile tam jednou vlezete, neodejdete jen s matchou.
  2. čerstvé ovocné a zeleninové štávy, smoothies – výborné zpestření pitného režimu, jsou hodně koncentrované, pokud je chcete pít dlouhodobě a nemáte v plánu zároveň detoxikovat, je lepší je aspoň občas ředit F. vodou. Hromadu receptů na štávy (odšťavňují se) i smoothies (mixují se) najdete na webu mých velkých oblíbenců Kris Carr a Joea Crosse, skvělé recepty má také FMTV. I v českém virtuálním světě najdete spoustu inspirace, doporučuji Rawmania, kde koupíte vytuněné mixéry a odštavňovače a ještě vám poradí, jak vybrat ten nejvhodnější, a Rawsuperfood se skvěle zásobeným e-shopem plným superzdravých vychytávek, které můžete do šťáv a smoothies přidat.
  3. kokosová vodamladý kokos obsahuje vitamíny, minerály, antioxidanty, dodá tělu elektrolyty, takže je to takový přírodní ionťák a ještě výborně chutná. Co chcete v horku víc?
  4. zelené potraviny - další skvělý ochlazovač. Kromě zeleného ječmene seženete v prášku i oblíbenou chlorellu a spirulinu. Všechny tři superfoods koupíte ve výborné kvalitě na Salvia Paradise, super zelený ječmen (jediný na české trhu v tmavém laboratorním skle) taky v matcha e-shopu a všichni samozřejmě znají ječmen od firmy GW. Ječmen kupujte vždy jako sprejově sušenou vylisovanou šťávu, je to jiná koncentrace, kvalita a účinek, takže ho kromě jiného spotřebujete menší množství než u prášku ze sušené rostliny. Parádní je taky tekutý chlorofyl, který se ředí F. vodou.

Káva a další společenské „lubrikanty“ (alkohol, nikotin a spol.) – pokud jste zvyklí se při únavě i v horku speedovat kávou, myslete na to, že dehydratuje, „překyseluje“ a zvyšuje horko v těle. Když už bez ní nemůžete být, je potřeba k ní vypít hromadu F. vody navíc. Pro někoho funguje jako stejně dobrý nakopávač čaj matcha nebo větší množství zeleninových šťáv a/nebo smothies (čím zelenější, tím lepší).

Alkohol i nikotin kromě jiného „překyselují“ a zvyšují horko v těle, alkohol navíc dehydratuje. Článek není kázání o tom, že to „nemáte dělat“, nebo že je to „špatně“, ale nezapomínejte, že v horku jsou to další zátěže pro tělo navíc. Jedna z možností, jak ho podpoříte, aby se s nimi lépe srovnalo, je OOO (viz II. díl).

Jídlo

Tělo většinu z nás intuitivně směruje k lehčí a ochlazující stravě. Zařaďte hodně syrové zeleniny, okurky, rajčata, listové saláty, čekanku, řapíkatý i bulvový celer, ochlazují i klíčky, z ovoce pak nejvíc melouny, všechny druhy citrusů a další tropické ovoce.

Pokud zvažujete přechod na raw (syrovou) stravu, tak je na to léto a horko jak dělané. Stejně tak se můžete „jen“ inspirovat a zařadit do jídelníčku některé oblíbené raw recepty. V knihkupectvích najdete k tématu spoustu kuchařek, vynikající recepty najdete i na webech uvedených u šťáv a smothies. Pokud to máte stejně jako já – jsem praktik, ráda si vše vyzkouším, prohlédnu, osahám a ochutnám – oceníte raw kurzy „ne-vaření“. Skvělé dělá Jana Černá a taky Filip Říha, oba můžu osobně doporučit.

 

 

 

< Zpět na blog